Jak wyeliminować swoją pasywną agresję


Zachowujesz się w sposób pasywno-agresywny, jeśli:

Ukrywasz swoje intencje, pozorując życzliwość w stosunku do kogoś, kogo nie lubisz; nie jesteś zdolny do szczerości wobec tej osoby.

Mówisz, że zgadzasz się z czymś, ale tego nie robisz, bo tak naprawdę się z tym nie zgadzasz.

Po cichu manipulujesz sytuacją by dostać to, co chcesz, ale wyrażasz bezkonfliktowe opinie, żeby zachować pokój.

Szukasz zemsty przez łamanie obietnic.

Mówisz innym to, co chcą słyszeć, nawet jeśli w to nie wierzysz.

Starasz się zadowolić innych, godząc się na ich propozycje, ale i tak postępujesz inaczej.

Zachowujesz się w zgodzie ze swoimi uczuciami, ale mówisz co innego.

Jedynym sposobem, by odkryć twoje uczucia jest wnikliwa obserwacja twojego zachowania; nie można ufać twoim słowom.

Nie cierpisz kogoś, ale wolisz tego nie okazywać.

Czujesz, że inni naciskają na ciebie, żebyś robił rzeczy, których wcale nie chcesz robić.

Unikasz konfliktów za wszelką cenę.

Często czujesz się rozzłoszczony, ale nie pokazujesz tego; wolisz przeczekać i po cichu się zemścić.


Typowe reakcje na twoją pasywną agresję

Kiedy ludzie doświadczają twojej pasywnej agresji najczęściej są:

-zaskoczeni
-rozczarowani
-rozzłoszczeni
-zmieszani przez twoje dwuznaczne komunikaty
-świadomi tego, że ich okłamałeś
-sfrustrowani niekonsekwencją twoich zachowań
-uprzedzeni; tracą do ciebie zaufanie
-urażeni twoją nieszczerością
-zaczynają grać w twoją grę i w końcu kręcicie się w kółko, raniąc siebie nawzajem


TWOJE MYŚLI

-muszę uniknąć kłótni za wszelką cenę

-i tak nigdy nie „wygrywam” żadnej konfrontacji

-nie ma sensu oponować, oni są ode mnie mocniejsi

-muszę zadowalać ludzi, czyli mówić im to co chcą usłyszeć

-daleko nie zajadę, okazując otwarcie mój gniew

-dobry człowiek się nie złości

-nikogo nie obchodzi to jak się czuję

-nikt nie zrozumie jak się czuję

-moje problemy są wyjątkowe; muszę je ukrywać bo nikt ich nie zrozumie

-jestem przegrany czy tak czy siak, więc po co mam bronić swojej pozycji

-i tak nie wygram, po co próbować

-rozkoszuję się widząc, jak inni zostają wystawieni do wiatru; niech wiedzą jak to jest

-wolę się wycofać, żeby zminimalizować straty, niż walczyć

-tak trudno mówić szczerze o tym co czuję, kiedy to co czuję jest przeciwieństwem tego jak inni chcą bym się czuł

-dla ludzi nie jest ważne to co robie, ale to co mówię

-ludzie nigdy nie domyślą się, że jestem wściekły i tak naprawdę nie zgadzam się z tym co mówią

-dobrze maskuję swoje uczucia

-emocje nie są takie ważne; lepiej ukryć emocje niż kogoś wkurzyć

-wolę skłamać niż wdawać się w niepotrzebne kłótnie

-jeśli skłamię na temat swoich uczuć, inni nigdy się nie dowiedzą


CO MOŻESZ ZROBIĆ

Staraj się być asertywny, otwarty i szczery, mówiąc o swoich negatywnych uczuciach.

Ostrzegaj ludzi, żeby „czytali” twoje zachowanie a nie to co mówisz, jeśli chcą wiedzieć jak się czujesz.

Przyznaj się przed sobą do niekonsekwentnego zachowania i postaraj się wyjaśnić sobie: dlaczego i od kiedy? Nie zrzucaj winy na innych.

Konfrontuj się ze swoim gniewem od razu; twoje zachowanie musi być spójne z emocją, którą przeżywasz.

Zmień sposób w jaki funkcjonujesz w społeczeństwie; odwróć swoją hierarchię wartości i postaw na szczerość.

Przyznaj się przed sobą do bycia kłamcą.

Zidentyfikuj swoje irracjonalne obawy, które powstrzymują cie przed konfrontacją, kiedy czujesz złość.

Przekonaj siebie, że nie ma nic złego w konflikcie i niezgodzie opinii.


OPŁACA SIĘ POZBYĆ PASYWNEJ AGRESJI

Eliminując swoją pasywną agresję będziesz:

-miał głębsze i bardziej uczciwe związki z ludźmi

-odczuwał mniej stresu, niepewności i poirytowania

-wyrażał jasno i klarownie swoje emocje

-lepszym partnerem; inni nie będą już musieli bez przerwy zgadywać jak się czujesz i czego chcesz

-szanował i lubił siebie, a przede wszystkim ufał sobie

-miał więcej energii, nie musząc wciąż bronić się przed wyimaginowanymi oczekiwaniami innych

-doświadczał szczęścia: równowagi zachowania, emocji i myśli


5 kroków do eliminacji swojej pasywnej agresji

KROK 1

Naucz się rozpoznawać zachowanie pasywno-agresywne, kiedy się pojawia. Aby to zrobić, odpowiedz na poniższe pytania:

Jaka jest twoja normalna odpowiedź, kiedy nie zgadzasz się z kimś, kto cię onieśmiela?
Jak się czujesz, kiedy złości cię ktoś, kto cię onieśmiela?
Jak często zgadzasz się z taką osobą, żeby uniknąć konfliktu?
Jakie masz korzyści z unikania konfrontacji?
Jak się czujesz potem, kiedy podkulisz ogon i wycofasz się z konfrontacji?
Jacy ludzie cię onieśmielają?
Co robisz po tym, jak wycofasz się z konfrontacji? Czy jesteś nadal pasywno-agresywny? Skąd to wiesz? Jakie są tego konsekwencje? Jak często taka sytuacja się zdarza?
W jakich okolicznościach najczęściej wyzwalasz pasywną agresję?
Jakie są negatywne skutki twojej pasywnej agresji?

KROK 2

Przyznałeś, że uciekasz się do zachowań pasywno-agresywnych. Teraz musisz zobaczyć cały negatywny wpływ, jaki pasywna agresja wywiera na twoje życie. Aby to zrobić przeprowadź następujące ćwiczenie:

Napisz opowiadanie o pięciu oddzielnych sytuacjach z twojego życia, podczas których zachowałeś się pasywno-agresywnie. Każda z historii powinna zwierać w sobie odpowiedzi na pytania:

Kiedy to było? Z kim? O co byłem zły lub poirytowany? Dlaczego byłem onieśmielony? Co zrobiłem później, żeby pokazać, że jestem pasywno-agresywny? Powody, dla których to zrobiłem. Jak zareagowali inni? Co powiedzieli na moje zachowanie? Jaki jest morał całej opowieści.

KROK 3

Jesteś gotowy, żeby stanąć twarzą w twarz z twoją pasywno-agresywną przeszłością. Teraz nauczysz się alternatywnych, nie agresywnych sposobów radzenia sobie z własnym gniewem. Do tego służy następne ćwiczenie. Masz drugą szansę. Napisz od nowa każdą z pięciu historii. W każdej z nich wymyśl sam:

Co zrobiłeś inaczej, kiedy rozpoznałeś swoją złość? Jak zmierzyłeś się ze swoimi uczuciami, kiedy uświadomiłeś sobie, że odbiegają od twojego zachowania? Jak upewniłeś się, że od teraz twoje zachowanie jest w zgodzie z twoimi emocjami? Jak dałeś innym przyzwolenie, by domagali się twoich prawdziwych uczuć? Jak rozwiązaliście konflikt? Jaki wpływ miała wasza konfrontacja na waszą relację? Jak onieśmielenie zostało wyeliminowane z waszych relacji? Jak nauczyłeś się eksponować swój gniew w zdrowy sposób? Jakie są zalety bycia bezpośrednim i asertywnym czyli zdrowego wyrażania negatywnych emocji?

KROK 4

Właśnie zmieniłeś schemat twoich pasywno-agresywnych zachowań. Teraz musisz tę metodę zastosować w praktyce. Zawsze, kiedy poczujesz gniew, albo kiedy nie będziesz się z kimś zgadzał, postępuj zgodnie z

DEKALOGIEM PASYWNO-AGRESYWNEGO

KROK 5

Jeśli okaże się, że ciągle uciekasz w pasywną agresję, powróć do kroku pierwszego i zacznij od początku.


I jeszcze jedno...

...musisz wierzyć, że ci się uda!