JAK SIĘ WYLECZYĆ Z GNIEWU


Mierz się ze swoim gniewem. Nie próbuj go unikać.

Zawsze identyfikuj to, co jest przyczyną i korzeniem twojego gniewu.

Wyrażaj swój gniew, używając wyłącznie zdań oznajmujących „Ja…” np. „Ja czuję się zły bo…”

Konfrontuj się z problemem, który stymuluje twój gniew.

W samotności (użyj wyobraźni) lub z psychologiem pozwól sobie stanąć oko w oko z bólem z przeszłości. Wyraź stłumione uczucia, które i tak wychodzą z ciebie, kiedy próbujesz radzić sobie z gniewem.

Poinformuj ludzi, którzy są w twoim życiu, że masz problem z kontrolowaniem gniewu i uczysz się analizować swoje reakcje. Poszukaj ich wsparcia i zrozumienia.

Jak opanować nadchodzący gniew

KROK PO KROKU


KROK 1 : RELAKS



Zrelaksuj się. Oddychaj głęboko i staraj się rozluźnić mięśnie twarzy. Nabieraj wdech, wydychając szepcz słowo „relaks”. Powtarzaj tak długo, aż zauważysz, że się uspokajasz.


Nie mów i nie rób nic dopóki się nie uspokoisz!


KROK 2 : ROZPOZNANIE



Rozpoznaj to, co naprawdę spowodowało twój gniew. To sytuacja, czy osoba? Przyczyna jest realna czy może istnieje tylko w twojej głowie?

KROK 3 : RACJONALIZM



Użyj zdrowego rozsądku i pomyśl. Czy sytuacja pociągnęła za jeden z twoich sznurków, przywołując stary, nierozwiązany gniew? Czy odezwała się uraza w tobie?

Jak to, co prowokuje twój gniew, jest powiązane z twoją przeszłością? Idź po sznurku do kłębka. Zacznij od tego końca, który „widać” (co cię irytuje, wywołuje twój gniew), by dojść do tego, co głęboko ukryte.

Pomyśl, jakie byłyby alternatywne wyjścia z twojej sytuacji.

KROK 3 : ZDROWA EKSPRESJA



Wiesz już co tak naprawdę się w tobie dzieje. Teraz nauczysz się zmieniać sytuację, która sprawia, że czujesz gniew. Oto jak możesz wyrazić gniew w zdrowy sposób:


Zaczynaj zdania od: „Ja czuję…”, „Ja myślę…”, „Ja uważam…”

Wyjaśniaj innym swoje emocje. Ludzie nie siedzą w twojej głowie.

Nie szukaj winnego, ale problemu, który wymaga rozwiązania.

Jeśli to konieczne, wytłumacz bliskim jak to, co się dzieje teraz przywołuje uczucia z twojej przeszłości.

Zaszczep trochę poczucia humoru w całą sytuację. Humor pomaga rozładować gniew.


Jak rozwiązać stary gniew z przeszłości?


Próbując radzić sobie ze świeżym gniewem, natrafisz na wspomniane sznurki, które pociągają za sobą stary ból, urazę i gniew. Takim sznurkiem może być osoba, której sam widok cię złości, sytuacja, która przywołuje złe wspomnienia, nawet określony zapach.

PO SZNURKU DO KŁĘBKA


Kluczem jest zrozumienie, że to nie sznurek jest tym, co w rzeczywistości cię złości. Jest tylko wywoływaczem niewyleczonego cierpienia, nierozwiązanych problemów, starego gniewu. Twoja reakcja tak naprawdę dotyczy kłębka, który znajduje się na drugim końcu sznurka.

Możesz dotrzeć do kłębka swoich problemów podążając za sznurkiem. Ostatnim stadium będzie głęboka analiza przeszłych, dotkliwych wydarzeń przy asyście psychologa, która pozwoli ci wybaczyć, pozbyć się urazy i odzyskać upragniony spokój.