Sposoby radzenia sobie z gniewem


PODSTAWOWE POJĘCIA


Wyparcie

Doświadczam gniewu, ale odpycham tę myśl i niemal od razu o nim. zapominam.

Chłód emocjonalny

Nie pamiętam, żebym kiedykolwiek czuł się rozgniewany. Nie rejestruję złości.

Przemieszczenie

Wyrażam gniew na ciebie, choć tak naprawdę ktoś inny mnie zdenerwował.

Zaduszanie

Doświadczam gniewu, ale wstrzymuję go, zaduszam i nie wyrażam na zewnątrz.

Cichy szloch

Tak bardzo staram się zadusić gniew, że zdławiona emocja zmienia się w smutek i ból.

Asertywna konfrontacja

Szczera i bezpośrednia reakcja na to co mnie rozzłościło, zgodna z tym co czuję.

Przesadna reaktywność

Wyolbrzymiona reakcja. Wściekłość lub furia w odpowiedzi na coś nieproporcjonalnie błahego.



SPOSOBY DYSFUNKCYJNE


Jak radzi sobie z gniewem jednostka z dysfunkcyjnej rodziny?

Aby zachować pozory „dobrego” syna czy córki nie może okazywać gniewu wobec rodziców. Musi pogrzebać swoje uczucia. Pogrzebane uczucia stają się najlepszą pożywką dla depresji.

Gniew prowadzi do uczucia nieodpowiedniości, do przekonania że „ Jestem nieudolny i nic mi nie wychodzi”. Takie myślenie skutkuje urazą, która również może być pożywką dla depresji.

Intensywny gniew na siebie i innych nie może wyjść na zewnątrz, ale może zostać zamrożony w postaci chronicznej postawy wrogości. Taka postawa przejawia się m.in. surowym karaniem osób, które mają jakiekolwiek problemy.


SPOSOBY KONSTRUKTYWNE


Jakie są konstruktywne sposoby radzenia sobie z gniewem?

Praca nad własnym gniewem zmierza do zdrowej i pełnej ekspresji gniewu. Ekspresja powinna być skierowana na nieożywione przedmioty tak, by pozbyć się gniewu w sposób bezpieczny.

Następujące ćwiczenia, choć mogą wydawać się śmieszne, skutecznie pozwalają rozładować gniew i zapobiegają jego gromadzeniu się. Ważne, żeby wykonywać je, kiedy jesteśmy sami.

ĆWICZENIA NA ROZŁADOWANIE GNIEWU

Bicie poduszki. Bicie materaca. Tupanie. Uderzanie w worek treningowy. Wysiłek fizyczny (bieganie, tenis, judo). Wykrzyczenie się przy zamkniętych drzwiach i oknach. Podarcie grubej gazety. Gra na perkusji. Wiwatowanie na koncercie lub meczu sportowym. Odśnieżanie podjazdu lub ulicy. Odbijanie piłki koszykowej od ściany. Gra w kręgle. Napisanie gniewnego listu i podarcie go następnego dnia.