Co to jest higiena psychiczna?


Przecież to umysł mówi ciału co ma robić, prawda?

O higienie psychicznej mało się u nas mówi, a przecież jest równie ważna jak higiena ciała. Może nawet ważniejsza. Przecież to umysł mówi ciału co ma robić, prawda? Związek, który tworzycie z samym sobą, to związek na całe życie. Dlatego nie może to być związek toksyczny. Żeby był zdrowy musi być higienicznie czysty. Jak to zrobić?

1. Bądź wobec siebie uczciwy. Związek oparty na szczerości to jedyna droga do tego, żebyś ufał sobie samemu. Czy wiesz jak często sam siebie oszukujesz? W twoim umyśle nieustannie toczy się wojna pomiędzy obronnym samooszukiwaniem a samoświadomością. Tylko od ciebie zależy kto tę wojnę wygra. Musisz poznać swoje jasne i ciemne strony i nie bać się ich. Zaakceptuj fakt, że nie jesteś idealny i przestań do ideału dążyć. Uwierz mi, pogoń za ideałem zawsze będzie przeszkadzać ci w byciu po prostu sobą.

2. Nie rób rzeczy, które zatrują twój umysł. Wielu ludzi myśli, że postępowanie wbrew sobie dla szybkich korzyści i w jednorazowych sytuacjach jest zupełnie niewinne. Sytuacja minie i wszystko zostanie zapomniane. Nie! Twój umysł nie jest elastyczny lecz plastyczny. To znaczy, że nie powraca do pierwotnego kształtu, ale ulega nieodwracalnym odkształceniom pod wpływem trujących doświadczeń.

W psychice panuje zasada : raz otwarte drzwi już na zawsze pozostaną otwarte i będą kusić.

Jeśli postępujesz wbrew sobie dla szybkiego zaspokojenia popędu, pieniędzy, władzy, sławy, a nawet dla drugiej osoby, to nieodwracalnie zatruwasz swój umysł. Postępowanie wbrew sobie nadwyręża zaufanie do siebie samego. A toksyczne doświadczenia pozostaną twoim życiowym bagażem. Wystrzegaj się ich!

Pamiętaj: Wszystko co robisz odkształca się w twoim plastycznym umyśle. Twoje działania zmieniają twój mózg. Jeśli raz postąpisz wbrew sobie istnieje duże prawdopodobieństwo, że zrobisz to znowu.

3. Staraj się być zrównoważony. Niezrównoważenie emocjonalne jest wyczerpujące zarówno dla ciebie jak i dla twojego otoczenia. Czy potrafisz w ciągu godziny przejść z ekstatycznego szczęścia w czarną rozpacz? Jeśli tak, to musisz się lepiej poznać i zacząć budować swój stabilny charakter. Niezrównoważenie emocjonalne może być nie tylko męczące ale też bardzo niezdrowe. Chwiejne nastroje pochłaniają prawie całą energię, którą mógłbyś spożytkować przecież na coś lepszego.

Panuj nad sobą. Zobaczysz, że razem z tobą zmieni się całe twoje otoczenie.

Nie możesz kontrolować świata, ale możesz kontrolować siebie

Pamiętaj : ludzie, którzy obsesyjnie starają się na zewnątrz wszystko i wszystkich kontrolować często robią to, żeby zbalansować swój wewnętrzny chaos. Są zwykle bardzo nieszczęśliwi i dodatkowo irytujący dla otoczenia. Uważaj, żeby nie stać się jednym z nich.

Poznaj swoje emocje i odzyskaj nad nimi kontrolę. Pracuj nad tym, co możesz zmienić, czyli przede wszystkim nad sobą

4. Otaczaj się optymistami. Przeczytaj o prawie rezonansu i dowiedz się dlaczego ważne jest, jakimi otaczasz się ludźmi. Twoi znajomi, rodzina, pracownicy, wszyscy mimowolnie wywierają na ciebie ogromny wpływ. Jeśli obracasz się w towarzystwie osób, które wciąż przeklinają, wkrótce sam zaczniesz przeklinać. Jeśli otaczasz się pesymistami, którzy wciąż tylko krytykują, wkrótce sam staniesz się pesymistą.

Pesymizm jest zaraźliwy

Niestety to prawda. Pesymiści zarażają pesymizmem, więc mają na ciebie bardzo zły wpływ. Nie wierzą w siebie, nie wierzą w innych i wykazują tendencję do podcinania skrzydeł nowym inicjatywom. Przyjaciele muszą wspierać ciebie i twoje życiowe projekty. Pesymista nie będzie umiał tego zrobić. Dlatego, jeśli chcesz być szczęśliwy, otaczaj się optymistami!